Voor de klas

Ik sta sinds 2006 voor de klas, vooral in het mbo onderwijs, en heb daar verschillende mooie, uitdagende, bijzondere ervaringen opgedaan, die ik graag met jullie deel!

 Zoals die keer dat ik moest invallen bij een praktijkles over luiers verschonen, en dit zelf nog nooit had gedaan…..

Of die enorme discussie met een studente over haar telefoon, die ze niet wilde inleveren (herkenbaar?)

En het moment dat ik mijn groep niet stil kreeg en toen besloot om 'R.E.S.P.E.C.T. te gaan zingen!

Hieronder kunnen jullie mijn blogs lezen. 

Hierin zal ik ook praktische tips geven die je direct kunt inzetten in jouw eigen lessen!

Ik zal ze een poepie laten ruiken!

Daar stond ik dan! Met een ‘bijna niet van echt te onderscheiden’ babypop, een pak luiers en doekjes, achter de commode van het praktijklokaal van de opleiding ‘Pedagogisch medewerker’.

Vers als activiteitenbegeleider uit de ouderenzorg het onderwijs in, bij de opleiding die toen nog SPW heette. Het beleid was dat je in principe alle praktijklessen moest kunnen geven binnen de diverse welzijnsopleidingen, omdat deze van A tot Z waren uitgeschreven in de studiehandleiding. Dat klopte ook. Ware het niet dat ik die dag was ingezet als inval docent bij de les….luiers verschonen.

En je raadt het al, dat had ik zowaar nog nooit in mijn leven gedaan!

Om een lang verhaal kort te maken, had ik gelukkig mijn altijd aanwezige improvisatievermogen bij mij en blijkbaar ook al een stukje inzicht in de leerpiramide van Bales (90% leer je van….? ;)), want gelukkig kwam ik op het idee om te vragen of iemand al ervaring had en het kon voordoen aan de klas!

Pfffff….de meiden bleken al stage-ervaring te hebben en ik complimenteerde ze met hun technieken en liet vooral de anderen feedback geven.

En ik….ik kon 5 maanden daarna met 2 vingers in mijn neus (letterlijk ;)) de luier van mijn babynichtje verschonen!

De onderwijsboodschap in dit verhaal?

30% docent activiteit & 70% student activiteit en ze leren het meest door het zelf uit te leggen en voor te doen!

Veel plezier dit nieuwe schooljaar!!!!

Stilte voor de storm

Stilte voor de storm

Dit verhaal gaat indirect over mijn pittigste tijd als docent. En dat is nog niet eens zo lang geleden.

Het gaat over die keer, noem het een blauwe maandag (net geen schooljaar vol), waarin ik besloot als Zorg & Welzijn docent in het VMBO te gaan werken.

Al snel merkte ik dat mijn 'lieve juf syndroom' mij ook daar achtervolgde en ik realiseerde me al snel dat mijn MBO aanpak van het 'aanspreken op het zelfreflectief gedrag van de leerling bij ongewenst gedrag' averechts werkte bij deze doelgroep van gemiddeld 14 jaar.

Na veel tips & tricks van deskundigen, allemaal even waardevol, lukte het mij helaas nog niet om met plezier orde te houden, zonder mij een politieagent te voelen.

Toen kwam de dag dat ik besloot dat het enige dat ik kon doen, is handelen vanuit mijn intuïtie en originaliteit. ''Denken in mogelijkheden"!

Ik hou niet van stemverheffing, ben er ook niet goed in….behalve….als ik ZING!

In een zeer rumoerig klaslokaal met 25 pubers zette ik in. R.E.S.P.E.C.T, find out what it means to me!

Stil.

Zo, wat hebben we vorige week gedaan? Lisa, kun jij vertellen wat je is bijgebleven over…..

Het was een klein succesmomentje in een bewogen schooljaar.

Heb je ook zo'n 'typisch' jij anekdote?