Daar stond ik dan! Met een ‘bijna niet van echt te onderscheiden’ babypop, een pak luiers en doekjes, achter de commode van het praktijklokaal van de opleiding ‘Pedagogisch medewerker’.
Vers als activiteitenbegeleider uit de ouderenzorg het onderwijs in, bij de opleiding die toen nog SPW heette. Het beleid was dat je in principe alle praktijklessen moest kunnen geven binnen de diverse welzijnsopleidingen, omdat deze van A tot Z waren uitgeschreven in de studiehandleiding. Dat klopte ook. Ware het niet dat ik die dag was ingezet als inval docent bij de les….luiers verschonen. En je raadt het al, dat had ik zowaar nog nooit in mijn leven gedaan!Om een lang verhaal kort te maken, had ik gelukkig mijn altijd aanwezige improvisatievermogen bij mij en blijkbaar ook al een stukje inzicht in de leerpiramide van Bales (90% leer je van….? ;)), want gelukkig kwam ik op het idee om te vragen of iemand al ervaring had en het kon voordoen aan de klas! Pfffff….de meiden bleken al stage-ervaring te hebben en ik complimenteerde ze met hun technieken en liet vooral de anderen feedback geven. En ik….ik kon 5 maanden daarna met 2 vingers in mijn neus (letterlijk ;)) de luier van mijn babynichtje verschonen! De onderwijsboodschap in dit verhaal? 30% docent activiteit & 70% student activiteit en ze leren het meest door het zelf uit te leggen en voor te doen! Veel plezier dit nieuwe schooljaar!!!!
Dit verhaal gaat indirect over mijn pittigste tijd als docent. Het gaat over de periode waarin ik besloot als Zorg & Welzijn docent in het VMBO te gaan werken. Al snel merkte ik dat mijn 'lieve juf syndroom' mij ook daar achtervolgde en ik realiseerde me al snel dat mijn MBO aanpak van het 'aanspreken op het zelfreflecterend gedrag van de leerling bij ongewenst gedrag' averechts werkte bij deze doelgroep van gemiddeld 14 jaar. Na veel tips & tricks van deskundigen, allemaal even waardevol, lukte het mij helaas nog niet om met plezier orde te houden, zonder mij een politieagent te voelen. Toen kwam de dag dat ik besloot dat het enige dat ik kon doen, is handelen vanuit mijn intuïtie en originaliteit. ''Denken in mogelijkheden"! Ik hou niet van stemverheffing, ben er ook niet goed in….behalve….als ik ZING! In een zeer rumoerig klaslokaal met 25 pubers zette ik in. R.E.S.P.E.C.T, find out what it means to me! Stil. Zo, wat hebben we vorige week gedaan? Lisa, kun jij vertellen wat je is bijgebleven over. Het was een klein succesmomentje in een bewogen schooljaar.
Heb je ook zo'n 'typisch' jij anekdote?
Ik ben op mijn best als ik mag werken met zowel groepen als individuen, die ik op mijn verdiepende en persoonlijke wijze in beweging kan brengen én kan leren nog beter te worden in dat wat ze doen, door middel van vergroten van de zelfreflectie en door ze te inspireren en te motiveren tot de gewenste verandering vanuit de eigen mogelijkheden.
Ik help je graag verder. Blijf op de hoogte over alles rondom Mijn Onderwijsheid via mijn social kanalen.